Nätverk som förbättrar vardagen för omsorgsgivare och deras kunder
Norlandia är en ledande aktör inom omsorg och välfärdstjänster och utan en stabil och säker uppkoppling fungerar inte trygghetslarm, journalsystem eller digitala in- och utcheckningar i förskolorna. Tidigare saknade IT-driften en god överblick av nätverket, vilket skapade osäkerhet och driftstörningar. Idag har de en framtidssäkrad lösning som möjliggör trygg och effektiv välfärdsteknik.
”I händelse av en driftstörning finns möjligheten för personalen att tillfälligt gå över till manuella processer, men det innebär en ökad arbetsbelastning och risker i verksamheten”
Nätverk som förbättrar vardagen för omsorgsgivare och deras kunder
Norlandia är en ledande aktör inom omsorg och välfärdstjänster och utan en stabil och säker uppkoppling fungerar inte trygghetslarm, journalsystem eller digitala in- och utcheckningar i förskolorna. Tidigare saknade IT-driften en god överblick av nätverket, vilket skapade osäkerhet och driftstörningar. Idag har de en framtidssäkrad lösning som möjliggör trygg och effektiv välfärdsteknik.
Norlandias verksamhet handlar i grunden om att ta hand om människor, men tekniken fyller en viktig funktion i det dagliga arbetet. I förskolorna används exempelvis digitala system för in- och utcheckning av barn, och äldreboenden använder trygghetslarm och journalsystem. Ett stabilt nätverk är därmed en kritisk förutsättning för att Norlandia ska kunna leverera sina tjänster på ett tryggt och effektivt sätt.
”I händelse av en driftstörning finns möjligheten för personalen att tillfälligt gå över till manuella processer, men det innebär en ökad arbetsbelastning och risker i verksamheten”, säger Robert Larsson som arbetar som IT-driftchef på Norlandia.
Nätverkskompetens och garanterad åtgärdstid
För fem år sedan saknades en tydlig helhetsbild av nätverket, som vilka switchar och trådlösa lösningar som fanns på plats i verksamheterna, och hur infrastrukturen var uppbyggd. Samtidigt stod de inför en utmaning då deras enda interna resurs med djup nätverkskompetens var på väg att gå i pension.
”Istället för att bygga upp en intern nätverksavdelning så valde vi att outsourca nätverksdriften som tjänst”, säger Robert.
Efter en upphandling föll valet på Aranya, som tog över ansvaret för nätverket, inklusive Wi-Fi, switchar och kablage.
”En avgörande faktor för oss att välja Aranya var att de inte bara lovade en tid för när felsökning skulle påbörjas, utan även gav en garanti för när problemen skulle vara åtgärdade.”
Implementeringen av den nya nätverkslösningen har skett löpande under de senaste fem åren, både vid nyetableringar och i befintliga verksamheter där ett behov har uppstått.
”Idag har 117 av 240 enheter en modern nätverkslösning via Aranya, och jobbet med utrullningen fortsätter”, säger Robert.
Säker miljö och smidiga supportvägar
Med nätverk som tjänst från Aranya har Norlandias IT-drift nu full överblick över nätverkskomponenter och driftstatus. Där de tidigare brottades med en osäker och svårhanterlig nätverksmiljö, har de nu en stabil, säker och skalbar infrastruktur. Genom Aranyas kundplattform, ACP (Aranya Connectivity Platform), får IT-avdelningen en samlad vy över hela nätverket, vilket möjliggör proaktiv hantering av både support och infrastruktur.
”Det innebär en stor avlastning för vår IT-avdelning. Nätverket sköts automatiskt, och vid problem kan supportpersonalen enkelt registrera ett ärende i plattformen och få snabb hjälp från Aranya”, säger Robert.
Plattformen ger även en tydlig översikt över all utrustning och nätverksstatus på varje enhet och sajt. Den underlättar även vid inventering, planering av uppgraderingar och beställningar.
”Att alltid ha tillgång till uppdaterade beställningsformulär i plattformen förenklar processen och sparar tid för oss som arbetar med nätverket dagligen”, säger Robert.
Samarbetet mellan Norlandia och Aranya följs upp genom löpande avstämningar kring SLA:er, och teknisk rådgivning sker vid behov. Robert beskriver samarbetet som enkelt och flexibelt och uppskattar särskilt att Aranya inte är snabba att stänga ärenden så fort det finns ett förslag på åtgärd, eller i händelse att kunden inte svarar inom en viss tid.
”Att vi som kund avgör när ett ärende ska avslutas innebär en trygghet och ger en anpassningsbarhet i samarbetet”, säger Robert.
Ta nästa steg
Vill du uppnå liknande resultat i din organisation?
Kontakta oss för att diskutera hur vi kan hjälpa er att skapa en säker och effektiv nätverkslösning anpassad efter era specifika behov. Våra experter guidar er genom hela processen från analys till implementation.
Sharkmob är en spelutvecklingsstudio med fokus på högkvalitativa, multiplayer-actionspel för PC och konsol. Studion är känd för Bloodhunt, en battle royale-shooter i Vampire: The Masquerade-universumet, och utvecklar nu Exoborne, en taktisk open-world extraction shooter. Med globala samarbetsparters och huvudkontor i Malmö verkar Sharkmob i en dynamisk och snabbrörlig miljö där uppkoppling är avgörande.
Norlandia är en ledande aktör inom omsorg och välfärdstjänster och utan en stabil och säker uppkoppling fungerar inte trygghetslarm, journalsystem eller digitala in- och utcheckningar i förskolorna. Tidigare saknade IT-driften en god överblick av nätverket, vilket skapade osäkerhet och driftstörningar. Idag har de en framtidssäkrad lösning som möjliggör trygg och effektiv välfärdsteknik.
MINC är en hubb för Malmös techentreprenörer och en drivbänk där framtidens innovationer kan slå rot. Tidigare var nätverket en ständig källa till frustration, viktiga möten avbröts, och den svajiga uppkopplingen var allmänt känd. ”Idag är jag otroligt stolt över att snacket på stan i stället är att vi har ett nätverk som fungerar riktigt bra”, säger Daniel Persson, vd på MINC.
Göliska IT är ett kommunalförbund som bland annat driver och utvecklar IT-infrastrukturen för sex kommuner. De servar allt från skolor och äldreboenden till vårdinrättningar och samhällskritiska funktioner. Ett robust och säkert nätverk är en förutsättning för att undervisningen i skolan ska fungera, för säker utdelning av mediciner på omsorgsboenden, och för att viktig samhällsinformation ska nå invånarna.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional
Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.