Nätverksdetektiv som gör skillnad för kunderna
Morgan Hammarborg arbetar som nätverkstekniker på Aranya, och hjälper kunder att lösa nätverksutmaningar och säkerställa en smidig drift. Han gjorde sin yrkespraktik på företaget och har sedan dess utvecklat sin kompetens i en stöttande och kunskapsdelande miljö. För Morgan är relationerna med både kollegor och kunder en viktig del av arbetsglädjen.
Som nätverkstekniker arbetar Morgan med att se till att kundernas nätverk fungerar som de ska. Det kan vara allt från att integrera en ny server i nätverket till att felsöka en accesspunkt som slutat fungera. Han letar sig fram till grundorsak och lösning genom att analysera problemet på ett systematiskt sätt.
– Det är ett logiskt detektivarbete, och under mina år på Aranya har jag sett det mesta. Som att sladden som lossnat på accesspunkten i förskolan troligtvis var resultatet av att ett barn sparkat en boll på den.
Morgan lyfter fram samarbetet med kollegorna som en viktig framgångsfaktor. Att kunna rådfråga någon som har erfarenhet av liknande problem gör det lättare att snabbt hitta svaret och säkerställa hög kvalitet i leveransen. Kulturen av att agera direkt och samarbeta effektivt är ett par av anledningarna till att Aranya kan erbjuda unikt snabba svarstider.
– Ärenden som kan ta dagar eller veckor för andra att hantera löser vi ofta under samma dag. Vi ser till att inget blir liggande, och det uppskattas av våra kunder.
Relationer som bygger förtroende
För Morgan är relationerna med kunderna en central del av upplevelsen på jobbet. Många har varit kunder länge, båda parter känner varandra väl, och samarbetet är trevligt och avslappnat.
– Jag är stolt över att vi har en så god och förtroendefull relation med våra kunder, och det är roligt att känna att man bidrar positivt till deras vardag.
Aranya har byggt en arbetsplats där kunden alltid står i fokus, men utan att tumma på medarbetarnas utveckling och balans mellan jobb och fritid. Morgan gjorde sin praktik på Aranya, och fick möjligheten att ta sitt första certifikat redan innan han blev anställd. Sedan dess har han fortsatt att bygga sin kompetens.
– För mig blir det ungefär ett cert per år. Ingen pratar om att det kostar pengar, utan vi uppmuntras hela tiden att lära oss mer och växa i våra roller. Jag uppskattar också att det är en modern arbetsplats där det är självklart att kunna prioritera en familjemedlem som behöver stöd eller vara föräldraledig.