Joakim har varit med från vision till verklighet
När Joakim Soendojo började på Aranya för tio år sedan var han den allra första som anställdes. Då var det bara han och tre ambitiösa entreprenörer från Blekinge, som delade en vision om ett marknadsledande företag inom nätverk och säkerhet. Idag jobbar Joakim på företagets DevOps-avdelning där han utvecklar plattformar och driver infrastrukturen framåt.
När Joakim klev ombord var företaget i sin första fas. Sedan dess har Aranya tagit stora kliv framåt. Idag har de stora och välkända företag och organisationer bland sina nöjda kunder,och har fyrtiofem medarbetare i Stockholm, Göteborg och Malmö.
– När jag började var det bara tre snubbar från Blekinge med höga ambitioner, och jag kände direkt att jag ville vara med på resan, säger Joakim.
En personlig och professionell utvecklingsresa
Joakim har en bakgrund inom nätverk, och var tidigare anställd på stora företag där han jobbade avgränsat på sin avdelning. Under sin tid på Aranya har han fått en insyn och förståelse för hur olika delar av en verksamhet samverkar, och lär sig nya saker varje dag.
– Jag är en person som tröttnar om jag jobbar med samma sak för länge. I ett växande företag som strävar efter att vara bäst i branschen finns det alltid nya utmaningar att ta sig an.
Aranya har också en generös inställning till kompetensutveckling, vilket är viktigt för Joakim.
– Det är aldrig några problem att få gå kurser eller ta certifikat. Man uppmuntras verkligen att utvecklas.
En arbetskultur som bygger på gemenskap och hjälpsamhet
För Joakim är det inte bara arbetet i sig som gör att han trivs, utan kollegorna och den stöttande kulturen.
– Tio år är en lång tid att vara kvar hos samma arbetsgivare, men det är enkelt när man har så här bra människor omkring sig.
I det dagliga finns strukturer som sätter ramarna för arbetet, men om en kollega behöver stöd för att hjälpa en kund är det viktigare än att strikt följa processerna. Det är också naturligt att dela kunskap, och det är okej att inte veta allt.
– Eftersom vi är öppna med vad vi inte kan, och hjälper varandra, får kunden alltid tillgång till vår samlade kompetens.