Aranyas krönta legender förevigas i olja
I en bransch där många byter jobb ofta har Aranya gjort femårsjubileet till en milstolpe. De som stannar blir legender – och får sitt porträtt målat i olja och upphängt i företagets vardagsrum. Traditionen är en hyllning till medarbetarna, och antalet porträtt på väggen vittnar om en kultur där människor trivs och stannar länge.
När Aranya fyllde fem år som företag började man fundera på hur medarbetare som nådde milstolpen skulle uppmärksammas. Christoffer Jacobsson, som är en av Aranyas grundare, ville skapa en unik tradition som speglade företagets kultur. Så i stället för guldklocka blev det oljeporträtt.
För att göra idén till verklighet behövdes en konstnär som kunde fånga både personen och känslan. Valet föll på Lene Aronsson från Tranås, vars klassiska oljestil kändes självklar i Aranyas vardagsrum med sin biblioteksinspirerade inredning. När femårsdagen närmar sig kommer hon till Stockholm, fotograferar jubilaren och tar sedan med sig bilderna hem till ateljén. Varje medarbetare får själv välja om tavlan ska innehålla en personlig detalj eller vara mer klassiskt hållen.
– En kollega ville bli avbildad som kung, en annan med sina ständiga hörlurar. Men det går lika bra att välja en traditionell porträttbild, säger Frida Ekström som arbetar som HR-manager på Aranya.
I skrivande stund finns tretton färdiga porträtt och två på gång. Varje ny tavla avtäcks under en legendceremoni. Tavlan hängs upp täckt med papper, bubbel serveras och innan avtäckningen håller Christoffer ett tal om medarbetarens betydelse för Aranya.
– Ceremonin blir ett sätt att stanna upp och fira. Det handlar inte bara om individens resa, utan om allt vi har åstadkommit tillsammans under de här fem åren, säger Frida.
En arbetsplats där nätverksproffs stannar länge
I en snabbrörlig bransch är fem år hos samma arbetsgivare ingen självklarhet. Personalomsättningen i techbranschen är ungefär det dubbla jämfört med svenskt arbetsliv i stort. Hos Aranya är siffran bara en bråkdel av båda. ¹
– Det är ingen slump att människor trivs och stannar länge hos oss, säger Frida.
Aranya startades med övertygelsen om att det gick att göra saker bättre. För att hela tiden stärka konkurrenskraften satsar man stort på utveckling, något som också är en nyckel till att behålla kompetenta och drivna personer. Många medarbetare beskriver också att de lockas av känslan av att vara med på en tillväxtresa, där man utmanar jättarna och firar vinster tillsammans.
– Eager to learn är en av våra värderingar. Vi behöver människor som hela tiden vill bli bättre, och vi förtjänar dem genom att skapa förutsättningar för lärande varje dag.
Fotnot:
¹ Personalomsättning (% per år källa Tech Sverige):
– Techbranschen: 12–16,5 % (2019–2023)
– Svenskt arbetsliv i stort: 8,5–12 % (2019–2023)
– Aranya: 2,65–4,91 % (2022–2024)